-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48026 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

منظور از ايام الله در آيات قرآن چيست؟

مسلماً همه روزها، ايام الهي است; ولي اضافة ايام به الله به روزهاي خاص و سرنوشتساز و مهم زندگي انسان اشاره دارد كه به خاطر عظمتش به نام الله اضافه شده است و نيز به خاطر اينكه يك نعمت بزرگ الهي شامل قوم و ملتي شايسته و يا يك مجازات بزرگ و دردناك الهي دامنگير ملتي سركش و طغيانگر شده است، شايسته تذكر و يادآوري شده است.

به همين جهت مفسران در تفسير آن احتمالات مختلفي دادهاند:

1. بعضي گفتهاند به روزهاي پيروزي پيامبران پيشين و امتهاي راستين آنها اشاره ميباشد و روزهايي كه انواع نعمتهاي الهي بر اثر شايستگي آنها شامل حالشان شد.

2. بعضي گفتهاند به روزهايي اشاره است كه خداوند، اقوام سركش را به زنجير عذاب ميكشيد و طاغوتها را با يك فرمان از ميان بر ميداشت.

امّا اصولاً در اين دو تعريف، خلاصه نميشود; بلكه ايامالله تمام روزهايي است كه داراي عظمتي در تاريخ زندگي بشر است. هر روز كه يكي از فرمانهاي خدا در آن، چنان درخشيده كه بقية امور را تحتالشعاع خود قرار داده و فصل تازهاي در زندگي انسانها گشوده و درس عبرتي به آنها داده و خلاصه آنكه هر روز كه حق و عدالتي بر پا شود و ظلم و بدعتي خاموش گردد، همه از ايامالله است.

امام باقر7 فرمود: ايامالله روز قيام مهدي موعود، روز رجعت و روز قيامت است.( تفسير نورالثقلين، حويزي، ج 2، ص 526، نشر اسماعيليان. )

در حديثي ديگر از پيامبراكرمميخوانيم ايامالله ]روزهاي[ نعمتهاي او و آزمايشهاي او به وسيلة بلاهاي او است.( همان. )

به خاطر آوردن و يادآوري روزهاي بزرگ، اعم از روزهاي پيروزي و يا روزهاي سخت و طاقتفرسا، نقش مؤثري در بيداري و هوشياري ملتها دارد. با زنده نگه داشتن خاطرة اين روزهاي بزرگ به تاريخ گذشته باز ميگرديم و درسهاي مهمي از آن ميآموزيم و از عقبگرد و بازگشت به وضع گذشته حفظ ميشويم. در تاريخ پرشكوه انقلاب اسلامي ما نيز روزهاي فوقالعادهاي وجود دارد كه مصداق زنده ايامالله است و بايد هر سال، خاطرة آنها را زنده نگه داريم.( ر.ك: تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 10، ص 271ـ276، دارالكتب الاسلامية. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.